Audi RS Q e-tron E2: по-лек, по-аеродинамичен и още по-ефективен
През март 2022 г. Audi RS Q e-tron спечели първото си рали в пустинята в Абу Даби, а сега е готов и следващият еволюционен етап.
- Вторият еволюционен етап на победителя в ралито за първи път на старта през октомври
- Изцяло новата каросерия оптимизира теглото и въздушния поток
- Подобрена стратегия за експлоатация и оптимизирана концепция за експлоатация
Нойбург на Дунав, 1 септември 2022 г. - През март 2022 г. Audi RS Q e-tron спечели първото си рали в пустинята в Абу Даби, а сега е готов и следващият еволюционен етап. Иновативният прототип се представя значително подобрен за рали "Мароко" през 2022 г. и "Дакар" през 2023 г. Каросерията е изцяло нова и има значително по-добра аеродинамика. Тя спомага за намаляване на теглото и центъра на тежестта на прототипа. Новите технологични решения допълнително подобряват ефективността на електрическото задвижване. Вследствие на тези допълнителни разработки RS Q e-tron вече носи абревиатурата E2. Той напомня за легендарния Audi Sport quattro в последния етап на разработка за рали група В през 80-те години на миналия век.
Втора фаза на развойната програма
"С Audi RS Q e-tron успяхме да направим добър дебют на Дакар и дори да вземем първите си етапни победи в нова за нас дисциплина в моторните спортове", казва Ролф Михл, управляващ директор на Audi Sport GmbH и отговорник за моторните спортове в Audi. "Целият екип работи отлично заедно гледа в една посока. Както е обичайно на такъв ранен етап, пилотите, съотборниците им и техническите специалисти бързо взеха решение за следващите цели за развитие. Обединихме резултата в нов еволюционен пакет - RS Q e-tron E2." С това се поставя началото на втория етап от програмата за развитие. През октомври отборът на Audi Sport ще се подготви за рали Дакар 2023 с новия прототип в Мароко.
С лекота срещу вятъра и в пясъка: новата каросерия
"Audi RS Q e-tron E2 не заимства нито една част от каросерията на своя предшественик", казва Аксел Льофлер, главен дизайнер на RS Q e-tron. За да се спазят стандартите за размери на интериора, кокпитът, който преди това е бил тясно изтеглен към покрива, сега е значително по-широк. Предният и задният капак също са с променен дизайн. " Елиминираме завихрянето към задния капак от лявата и дясната В-колона. В комбинация с променената технология за полагане на отделните пластове материал, т.е. с оптимизация на свързващите композитни материали, се постига намаляване на теглото", казва Льофлер. Вярно е, че в бъдеще прототипите T1U ще трябва да тежат 2100 вместо 2000 кг. Тъй като първото поколение на RS Q e-tron все още имаше наднормено тегло, беше необходимо да се спестят няколко десетки килограма. Това е съпроводено с понижаване на центъра на тежестта на автомобила.
Аеродинамичната концепция в областта на каросерията под капака е напълно нова. Този участък почти наподобява формата на корпуса на лодка. Най-широката му точка е на височината на пилотската кабина, а каросерията се стеснява значително към предната и задната част. Тялото се стеснява значително към предната и задната част. Audi вече премахва онази част от бронята, която се намира зад предните колела, като по този начин се образува преход към вратата. Работно тази структура се нарича "слонски крак". По този начин конструкторите спестяват допълнително тегло и оптимизират въздушния поток.
"Аеродинамичният аспект не бива да се подценява и в ралитата в пустинята", казва Льофлер. Новите размери на кокпита придават на каросерията по-голямо и следователно по-малко благоприятно напречно сечение. Въпреки това е възможно да се намали общото аеродинамично съпротивление с около с около 15 %, т.е. произведението от стойността на cd и фронталната площ (A). Това не води до промяна на максималната скорост. Регламентът все още го ограничава до 170 км/ч. Въпреки това подобреният въздушен поток е голямо предимство. "Това допълнително намалява енергийните нужди на автомобила с електрическо задвижване", казва Льофлер. "Аеродинамични изчисления са заместени изцяло от проложената изчислителна динамика на флуидите (CFD." Тази компютърна симулация замества времеемката работа в аеродинамичния тунел и все пак все още осигурява изключително прецизни резултати.
Audi RS Q e-tron E2: по-лек, по-аеродинамичен и още по-ефективен
Вторият еволюционен етап на победителя в ралито за първи път на старта през октомври - Принципно новата каросерия оптимизира теглото и въздушния поток - Подобрена стратегия за експлоатация и оптимизирана концепция за експлоатация. Електронното управление на усъвършенстваното електрическо задвижване доказа своята ефективност по време на първите рали мисии. Само в екстремни ситуации възникваха предизвикателства. Например по време на рали Дакар Audi отбеляза краткотрайни излишъци на мощност в ситуации, когато колелата имаха малък контакт със земята при скокове или при неравен терен.
Представителите на Международната автомобилна федерация (ФИА) се намесват при праг от 2 килоджаула излишна енергия и налагат спортни наказания. "За сравнение, в рамките на допустимите граници към двигателите се насочва повече от сто пъти по-голямо количество енергия в секунда", казва Флориан Семингер, разработчик на вграден софтуер, приложение и стенд за изпитание. "Можехме да се улесним и да поставим по- ниска цел с няколко киловата, но това щеше да означава недостатъци в ефективността и мощността. Вместо това вложихме много фини настройки в контролерите на захранването." Две индивидуални граници - по една за всеки двигател - сега се преизчисляват от софтуера за милисекунди.
Това означава, че той работи точно в допустимите граници. Така наречените спомагателни консуматори също се възползват от оптимизирано управление. Сервопомпата, охлаждащата помпа на климатичната система и вентилаторите оказват измеримо влияние върху енергийния баланс. По време на дебютния сезон през 2022 г. рали екипът на Audi и Q Motorsport натрупа ценен опит, който позволява по-добра преценка. Вземете например климатичната система: тя работи толкова интензивно, че при постоянна максимална мощност охлаждащата течност заплашва да замръзне.
В бъдеще системата ще работи в режим на прекъсване. Така се пести енергия, но вътрешните температури варират съвсем леко дори и през по-дълги периоди от време. Оптимизирана е и стратегията за работа на вентилаторите и сервопомпата. По този начин системите вече могат да се експлоатират при по-ниски натоварвания на етапите на свързване.
Опростена работа: по-лесна работа в кокпита и при смяна на колелата
Пилотите на Audi Матиас Екстрьом/Емил Бергквист, Щефан Петерханзел/Едуар Буланже и Карлос Сайнц/Лукас Круз очакват с нетърпение новите си работни места. Дисплеите в зрителното поле на водача и в централната конзола са в познатия стил, а централният панел с 24 полета за превключване остава същият. Въпреки това инженерите са променили структурата на дисплеите и уредите за управление. "Съвкупността от всички функции може да причини объркване", казва Флориан Семингер. "Ето защо за първи път водачът и пътникът отпред могат да избират между четири зони с помощта на превключвател." Меню "Етап" съдържа всички функции, които са важни при състезателно шофиране - например ограничителя на скоростта в участъците с ограничения на скоростта или жака. Меню "Път" съдържа например мигачите и камерата за заден ход - функции, които често се търсят на етапите за връзка.
Изборът "Грешка" се използва за откриване, категоризиране и каталогизиране на грешки. “Настройки" групира настройки, които са полезни за инженерния екип по време на тестовете или след пристигането в лагера, например подробни температури на отделните системи. Екипите вече могат да работят много по-лесно след пробив. Прости, плоски и лесно демонтируеми компоненти на каросерията заменят предишните обемисти капаци на резервните колела в страничните части. Новите джанти с десет спици от партньора Rotiform са много по-лесни за хващане. Шофьорът и помощник-шофьорът могат да ги хванат по-лесно и да извършат смяната по-безопасно. "Обединихме всички ефекти от обучението за много кратко време.
Резултатът от нашите идеи е еволюционният етап E2", казва Уве Бройлинг, ръководител на отдела за внедряване на превозни средства в Audi Sport. "Целеустремената и рентабилна работа на нашия развоен екип ни подготви отлично за второто ни рали Дакар." След първоначалните тестове, ръководени от Арнау Ниубо Бош, ръководител на тестовия инженеринг, Audi Sport представи RS Q e-tron E2 на 1 септември в Нойбург на Дунав. От 1 до 6 октомври новата технология ще трябва да се докаже за първи път в състезание по време на Рали Мароко. След това и трите двойки пилоти на Audi ще участват в пустинното рали със старт и финал в Агадир в югозападната част на северноафриканската държава.