Електрическа мобилност от ново измерение: Audi Q4 e-tron поставя нови стандарти в интериорното обзавеждане и ергономията
Добре дошли на борда: в новия Audi Q4 e-tron водачът и пасажерите попадат в едно напълно ново измерение. Вътрешният простор в електрически задвижвания компактен SUV значително превъзхожда привичните към момента показатели в класа – той предлага място, сравнимо с моделите от висшата категория. Новата генерация на волана с Touch-управление на функциите също е част от насочените към бъдещето елементи в новия електрически модел. Audi Q4 e-tron може да се похвали с ниши за предмети с обща вместимост 25 литра, като специален акцент са поставките за бутилки в горната част на вратите. Просторният и прогресивен интериорен дизайн ни дава възможност да попаднем в една нова технократска ера.
Нов и интелигентен: дизайнът
В лицето на модела Q4 e-tron марката Audi представя един истински универсален талант – това е един уверен и надежден спътник за всекидневието и за свободното време и във всяко отношение се представя като идеално решение за основен автомобил. С 4590 милиметра дължина, 1865 милиметра широчина и 1613 милиметра височина, Q4 e-tron се вписва в категорията на по-големите компактни SUV-модели. Архитектурата на модулната платформа за модели с електрическо задвижване (MEB), на която се базира електрическия SUV на Audi, позволява напълно нов тип оползотваряване на вътрешния обем. Предният надвес е с дължина 86 сантиметра, а междуосното разстояние достига до 2,76 метра – повече от голямата част от SUV-моделите от среден клас. Интериорът със своята дължина от 1,83 метра е почти толкова голям, колкото в един SUV от луксозен клас.
В багажното отделение на Audi Q4 e-tron могат да се поберат до 520 литра. При сгъване на разделените в съотношение 40:20:40 задни облегалки се постига товарна площ с почти напълно равен под и вместимост 1490 литра. Тези стойности са характерни за по-високия SUV-сегмент. По желание на клиента Audi предлага като опция разделителна мрежа и комплект за укрепване на товари в багажника. Последният включва детайли като например дъно на багажника, което може да бъде настройвано в два варианта на височината.
Прогресивен и с усещане за простор: интериорният дизайн
Новата технологична ера, в която навлезе Audi, може да бъде изживяна и в интериора на Q4 e-tron. Инструменталното табло е белязано от внушението за прогресивна елегантност и подчертава усещането за простор. Кокпитът е с триизмерно оформление, като геометричните му обеми са хармонично напаснати помежду си .
В Audi Q4 e-tron управляващите елементи и контролните прибори са нещо много повече от дизайнерски детайли. Дигиталният инструмент зад волана наподобява на своеобразен диамант между двата заобикалящи го обема – къс от лявата страна с интегриран вентилационен и дълъг от дясната страна. Вентилационните отвори достигат до вратата. Централният дисплей MMI touch оставя усещане за лекота и чистота на формите. Той е леко обърнат към водача и лесен за достигане от ергономична гледна точка.
Тънка декоративна апликация, наречена Tech Layer, е разположена над дисплеите и ги свързва с козирката на таблото. За декоративните повърхности се използват материали като липова дървесина с отворени пори, алуминий в три различни изпълнения и пластмаса. Малко след пазарната премиера на модела, декоративните елементи за интериора S line ще се предлагат и във вариант от техническа хибридна материя, отчасти направена от рециклирани материали.
Декорациите са напаснати към останалите повърхности в интериора, включително и така наречените акцентиращи повърхности, които в зависимост от избрания пакет оборудване са решени в различни сиви или сребристи тонове.
Най-характерната от тези повърхности е хоризонтална – тя разделя инструменталното табло на две части и е украсена с табела e-tron. Непосредствено под нея, също ориентиран към водача, е разположен блокът за управление на климатичната инсталация. Надолу е разположена командната повърхност в Black-Panel-оптика. В нея е интегриран компактният селектор за избор на позиции на шофиране, капацитивен регулатор на силата на звука бутон за управление на системата старт-стоп, бутон за аварийните светлини и бутон, управляващ системата Audi drive select. В допълнение има и още бутони за управление на други функции, които обаче са под формата на Touch-повърхности в Black-Panel-оптика с бяла подсветка.
Бъдещето е в ръцете ви: волан с Touch-управление
Дори воланът на Audi Q4 e-tron задава пътя към бъдещето. Той е от нова генерация и има дизайн с двойни специ. Четирите пръстена в централната му част са съхранили традиционния си дизайн, а долният лъч има надпис e-tron. Горните спици на волана имат Touch-повърхности в Black-Panel-повърхности, чиито функционални части са с бяла подсветка, показваща активните бутони.
Леки издатини разделят бутоните един от друг и позволяват лесното им и интуитивно използване, а при натискане има лека обратна тактилна връзка. Подобно на смартфон, повърхностите разпознават не само Touch-жестове, но и Wisch-жестове, например при скролиране през списъци.
Ново измерение: Augmented Reality Head-up-дисплей
С предлагания като опция Augmented Reality Head-up-дисплей в Q4 e-tron марката Audi прави една голяма крачка в развитието на технологиите в областта на контролните прибори. Въпросният дисплей показва различни типове важна информации в две разделени една от друга равнини на челното стъкло – едната от тях е класическа, статична, а другата включва т.нар. функция Augmented Reality (AR). Предупреждения от асистиращите системи, насочващите стрелки на навигацията, както и зададените в навигационната система цели се показват в AR-полето на дисплея, като биват оптично интегрирани по динамичен способ в реалното зрително поле на водача. Въпросните виртуални изображения се прожектират по начин, симулиращ отдалеченост от около десет метра пред автомобила, като в зависимост от конкретната ситуация могат да бъдат прожектирани така, сякаш се намират и по-далеч пред автомобила. Въпросните показания се възприемат моментално, без по някакъв начин да объркват водача или да отвличат вниманието му. Специално при условия с намалена видимост тази технология може да бъде много полезна.
Големината на сектора от челното стъкло, където се прожектират AR-информациите (Field of View), отговаря на квадрат с диаметър около 70 инча от гледната точка на водача. Под него се намира класическата част на дисплея. Тук се прожектират данни като моментна скорост на движение, пътни знаци, както и предупреждения и указания от страна на асистиращите системи и навигацията под формата на статични показания, които отговарят на отдалеченост от около три метра през погледа на водача.
Сърцето на ситемата: Picture Generation Unit
Технологичното сърце на Augmented Reality Head-up-дисплея е т.нар. Generation Unit (PGU), който се намира дълбоко под повърхността на таблото. Eдин особено ярък LCD-дисплей изпраща генерираните от него светлинни лъчи към две плоски огледала; специална оптика се грижи за разделянето на компонентите за близко и за далечно разстояние. Плоските огледала насочват лъчите към голямо вдлъбнато огледало с електрическо регулиране. Оттам лъчите стигат до предното стъкло, където те се отразяват в т.нар. „Eyebox” и така се насочват към очите на водача. Водачът вижда символите на видимо разстояние от десет метра или дори повече в зависимост от ситуацията, като те се виждат също толкова ясно, колкото и реалната околна среда.
Създава изображения пред автомобила: AR-Creator
Така нареченият AR-Creator се грижи за създаването на самите изображения и заслужава да се определи като шедьовър на софтуерното изкуство – това е нов ключов елемент от модулната инфотейнмънт-платформа (MIB 3), която се състои от няколко важни компонента. AR-Creator изобразява символите на дисплея със скорост 60 кадъра в секунда и ги напасва оптимално към геометрията на прожекционната оптика. Едновременно с това той изчислява идеалното им разположение спрямо реалната среда пред автомобила – за целта той събира сурови данни от предната камера, радарните сензори и GPS-навигацията. Софтуерът на този модул включва около 600 000 реда програмен код, което е с около 50 процента повече от целия управляващ интелект на първата космическа совалка.
Място за всичко: ниши за предмети с общ обем 24,8 литра и поставки за бутилки във вратите
Като един истински универсален талант и отличен семеен автомобил, Audi Q4 e-tron предлага не само много вътрешен простор, но и цял куп места за предмети – заедно с жабката техният общ обем достига до внушителните 24,8 литра. На централната конзола има две стойки за чаши, 4,4-литрова ниша за предмети с капак, два (като опция четири) USB-C-порта, а по желание на клиента също и Audi phone box за мобилен телефон.
Във всички четири врати има поставки за бутилки с обем до 1,0 литра, които са интегрирани в предната част на опорите за лактите и поради тази причина са изключително лесни и удобни за достигане от ергономична гледна точка. Въпросните високо разположени стойки за бутилки са плод на тясно сътрудничество между дизайнерите и инженерите на марката – в рамките на ограничената площ на панелите на вратите създаването им е било малко предизвикателство.
Високо ниво на безопасност: предните седалки
Предните седалки в Q4 e-tron са съобразени с най-новите технологии в областта на безопасността. В случай на страничен удар наред с добре познатите странични възглавници от дясната странична опора на седалката на водача се отваря и така наречената централна въздушна възглавница, която предотвратява нежелан сблъсък между водача и спътника. Функция за подгряване на седалките, електрическо регулиране и електрически регулируема лумбална опора се предлагат като опция. Седалките могат да бъдат поръчани в стандартно и в спортно изпълнение с интегрирани подглавници, а като опция тапицериите могат да получат и кръстосани шевове.
Dinamica и Puls: тапицерии с елементи от полиестер, създаден от рециклирани материали
По отношение на използваните за направата на тапицериите материали интериорът S line също може да предложи много. При традиционните материали изборът включва комбинация от кожа/естествена кожа и особено благородната кожа Feinnappa. Друг, новаторски вариант е комбинацията от изкуствена кожа и микрофазерния материал Dinamica. Въпросният материал на вид и допир наподобява силно на велур, но на практика е направен от 45 процента полиестер, създаден от рециклирани материали, като например текстил и пластмасови PET-бутилки.
Друга интересна опция за интериор S line са тапицериите Puls, също налични в комбинация с изкуствена кожа. Тук се използват вторични суровини: до 50 процента от използвания текстил са направени от рециклирани PET-бутилки, които се преработват в специален гранулат. Резултатът е материал, който както на вид, така и на допир е на практика еднакъв с класическия текстил. За направата на тапицерията, необходима за седалките в Q4 e-tron се рециклират около 26 1,5-литрови пластмасови бутилки.
Добре дошли на борда: изобилие от вътрешен простор
Водачът и до четиримата пасажери се наслаждават на изобилие от простор във всички направления, а на мястото на обичайния централен тунел тук има само едно малко стъпаловидно покачване на пода.
Позицията на седене на втория ред е със седем сантиметра по-висока в сравнение с предните места, а мястото за краката е като в луксозен модел – като същевременно товарният обем също е впечатляващ. Компактният електрически SUV на Audi значително превъзхожда своите преки конкуренти по отношение на вътрешния обем.